Nog
om je bestelling de volgende werkdag in huis te hebben! Kies jouw abonnement
Waarom jij yoga moet doen voor het slapen

Waarom jij yoga moet doen voor het slapen

Onze nachtrust is enorm belangrijk. Toch zijn er weinig mensen die kunnen zeggen dat ze ook echt genieten van een goede nachtrust. Tegenwoordig worden we ook zoveel blootgesteld aan prikkels die een negatieve invloed kunnen hebben op onze slaap. Al die uren die we actief bezig zijn op schermen zorgt ervoor dat we ontzettend veel informatie opnemen en dit allemaal maar moeten zien te verwerken. 

Daarnaast leven we ook nog in een prestatiecultuur die het vaak nóg lastiger kan maken. Nadenken, nadenken en nog eens nadenken. Vaak doen we dit ook nog eens in bed, net voordat je “lekker” wilde gaan slapen. Om deze redenen is het belangrijk dat we in ieder geval één moment op de dag op zoek gaan naar een manier om te kunnen ontspannen. Voor velen voor ons is dat yoga voor het slapen gaan. Waarom? Dat zullen we je vandaag vertellen.

Redenen om yoga te doen voor het slapen

Yoga is in de laatste jaren een stuk populairder geworden en heeft een steeds belangrijkere rol gekregen in de Westerse cultuur. Zeker in Nederland zijn we er goed in om ons te veel druk op te leggen. De verwachtingen worden dan ook steeds hoger. Dit kan vervolgens zorgen voor lichamelijke klachten waarvan je misschien nog niet eens wist dat ze met stress of onvoldoende ontspanning te maken hebben. Zoals overgewicht, huidproblemen of een slechte nachtrust. Daarom kiezen veel mensen om het beoefenen van yoga in hun routine te brengen. Dit kan je namelijk de volgende voordelen opleveren.

Yoga helpt je om te ontspannen 

Bij yoga draait het niet alleen om flexibiliteit. Het gaat namelijk voor een groot gedeelte ook om de mind. Stress is bij velen een belangrijke factor die een negatieve invloed heeft op de kwaliteit van je slaap. Door yoga te beoefenen voor het slapen gaan, breng je je mind tot rust waardoor je ontspant en je stress kan verminderen.

Omdat het beoefenen van yoga het parasympathische zenuwstelsel stimuleert, ontspant het zowel je lichaam als je geest, en dat is precies wat je zoekt terwijl je tot rust komt en je klaarmaakt om naar bed te gaan.

Yoga zorgt ervoor dat je sneller in slaap valt 

Yoga voor het slapen gaan is heerlijk! De meeste mensen beginnen met piekeren of té veel nadenken over de dag op het moment dat ze in bed gaan liggen en willen gaan slapen. Yoga helpt je bij het ontspannen, zoals we net al zeiden. Door er voor te kiezen om yoga te doen voor het slapen gaan, ontspan je dus meer en val je makkelijker in slaap. 

Yoga zorgt ervoor dat je kwaliteit van slaap verbetert

Naast dat yoga ervoor zorgt dat je sneller in slaap valt, zorgt het er ook voor dat de kwaliteit van je slaap beter is dan wanneer je recht vanuit de drukte van de dag naar bed gaat. Dit heeft ook weer te maken met het tot rust brengen van je lichaam en geest. Doordat je meer ontspannen naar bed gaat is de kans groter dat je in een meer diepe slaap terecht komt en je minder onrustig slaapt. 

Yoga poses die jouw slaap verbeteren

Yoga voor het slapen gaan. Ja allemaal leuk, maar waar moet ik beginnen? Er zijn natuurlijk veel online lessen op internet te vinden maar om je een handje te helpen laten we je een aantal poses zien die je helpen om tot rust te komen en dus goed zijn om te doen voor het slapen.

  • De kindhouding

Ga op je knieën zitten met je benen tegen elkaar en laat je billen zakken tot je hakken. Leun vervolgens naar voren en leg je hoofd op je yogamat. Je armen mag je laten rusten naast je lichaam met je handpalmen naar boven. Blijf in deze houding 5 ademhalingen liggen. Als je niet met je billen tot je hakken kunt komen, kun je er een kussen of een deken tussen leggen.

Zodra je in deze houding ligt merk je vanzelf hoe je lichaam de mogelijkheid krijgt om tot rust te komen. 

  • De brughouding

Ga op je rug liggen, breng je bekken rustig omhoog door je voeten achter je billen plat op de grond te plaatsen op heupbreedte. Je armen mag je langs je lichaam laten liggen met handpalmen naar beneden dit keer. Vervolgens druk je je voeten in de grond en zodra je inademt breng je je bekken verder omhoog. Het is belangrijk dat je voeten op heupbreedte blijven staat en je knieën boven je voeten blijven. Breng vervolgens je schouders naar elkaar toe en til je borst omhoog. Houd ook deze houding 5 ademhalingen vast. 

  • De gebroken kaars

Voor deze houding is het belangrijk dat je een muur in de buurt hebt. Ga op je rug liggen, breng je benen omhoog tegen de muur en druk je billen ook tegen de muur. Spreid vervolgens beide armen. Hier mag je wel ongeveer 5 minuten blijven liggen om je lichaam helemaal tot rust te laten komen. Om uit de houding te komen buig je je knieën en rol je op je zij. 

  • De vooroverbuiging

Ga met beide voeten tegen elkaar op je yogamat staan. Reik met je handen naar de lucht, adem diep in en terwijl je uitademt laat je je handen voorover naar de grond zakken. Je knieën buig je om met je handen de grond te kunnen aanraken. Adem weer in en zodra je uitademt breng je je hoofd naar je knieën. Je knieën mag je wat meer buigen als je merkt dat je de grond niet kunt raken. Vervolgens strek je je benen en duw je je stuitje en heupen de lucht in. Houd deze houding 5 ademhalingen vast en kom op een inademing weer rustig terug omhoog. 

Sluit je yoga sessie af met ademhalingsoefeningen en meditatie om je lichaam en geest nóg meer te laten ontspannen. Yoga moet je in alle rust beoefenen, ga dus niet gehaast aan jouw yoga sessie beginnen want daar zul je niet rustiger van worden.

Laat jezelf écht tot rust komen, gun jezelf die tijd. Na een aantal keer yoga voor het slapen, ga je vanzelf merken wat het met je lichaam en geest doet en wil je niet meer anders. 

Terug