Slaap jij ook slecht bij volle maan? Deze 7 tips helpen jou beter te slapen

Slaap jij ook slecht bij volle maan? Deze 7 tips helpen jou beter te slapen

Eens in de 28 dagen is het volle maan. Heeft de maan echt invloed op ons slaappatroon of maken we onszelf wijs dat we slecht slapen bij volle maan? Waar we vroeger als mensheid nog keken naar de sterrenhemel als we vragen hadden, luisteren we nu liever naar de wetenschap.

Zwitserse wetenschappers kwamen erachter dat de stand van de maan wel degelijk invloed heeft op onze slaap. Zij legden de testresultaten van hun proefpersonen langs de maankalender en kwamen erachter dat deze mensen bij volle maan zo’n 5 minuten langer deden over inslapen. Dit komt omdat er minder melatonine wordt aangemaakt, het stofje waar we slaperig van worden.

Ook bleek dat we in totaal zo’n 20 minuten per nacht korter slapen met volle maan. De REM-slaap duurt gemiddeld 30 minuten langer, dit is de slaap waarin je hersenen op volle toeren draaien en je heel veel droomt.

Oké, slecht slapen bij volle maan is dus helemaal niet zo gek. Maar wat kunnen we er tegen doen?

Dit zijn 7 tips die je helpen om beter te slapen tijdens volle maan

Drink ‘s avonds een kopje sterke, kalmerende valeriaanthee

Er zijn merken die speciale melanges maken voor een goede nachtrust. De meeste bevatten valeriaanwortelextract en zijn erg goed. Vind je eigen favoriete smaak.

Doe de meest kalmerende yogahouding

Geef jezelf 10 minuten in de meest kalmerende yogahouding die er bestaat: doe de gebroken kaars. Lees hier hoe! Sluit je ogen en geniet van de ontspanning terwijl je in de rustmodus van je zenuwstelsel zakt.

Even geen spannende serie op Netflix (sorry!)

Kijk geen spannende films of series op Netflix, want dit maakt je onbewust onrustig, wat het tegenovergestelde is van wat we nodig hebben als we in slaap willen vallen. Mocht je niet al te wild willen dromen, zet dan een rustig muziekje op en steek een kaarsje aan.

Smeer je voeten in met warme sesamolie

Smeer je voeten in met warme sesamolie – die voedzaam, dik, zwaar en warm van kwaliteit is – en trek je sokken aan. Je kunt dit 20 minuten voordat je naar bed gaat doen of je kunt je sokken aanhouden tijdens het slapen.

Voeg ontspanning toe aan je avondritueel

Creëer je eigen avondritueel en schakel een uur voordat je gaat slapen intentioneel af. Je kunt bijvoorbeeld een bad nemen, een boek lezen, een rondje wandelen of schrijf je gedachten op. Zo lang je maar niet met een scherm bezig bent en je ‘doe-modus’ uit blijft.

Neem een douche voor het slapen gaan

Spoel de dag van je af. Een douchebeurt is een fijne overgang van ‘doen’ naar ‘rust’: je bent weer fris en schoon nadat je de dag van je af hebt gespoeld en staat nu in je pyjama of loungewear klaar om te relaxen.

Vermijd blauw licht

Vind je het moeilijk om je scherm uit te zetten? Je kunt ook een filter gebruiken tegen blauw licht óf zelfs je telefoon alle apps na een bepaald tijdscherm uit laten schakelen zodat die telefoon een stuk minder interessant wordt. Met name het blauwe licht zorgt ervoor dat je minder snel in slaap kunt vallen. Lees hier meer tips om sneller in slaap te vallen.

Kortom, slecht slapen tijdens volle maan is niet iets wat je zelf bedacht hebt. Het komt dus echt voor. Hopelijk kun je wat met deze tips!

Terug