9 tips om uitgerust wakker te worden

9 tips om uitgerust wakker te worden

Sommige mensen hebben er totaal geen moeite mee om om 06:00 uur fris en fruitig uit bed te stappen, anderen zien het als een hel wat ze moeten doorstaan. Wil jij veranderen van avond, naar ochtendmens? Wij zeggen ook wel: ‘niets is onmogelijk, als je het maar wil’. Nou, zo wordt je een ochtendmens!

1. Genoeg slapen

Ja, duh! Natuurlijk moet je genoeg slapen om uitgerust wakker te worden. Maar wanneer weet je nou of je genoeg slaapt? Onderzoekers zeggen dat je tussen de 7 en 9 uur slaap nodig hebt. Hoe weet je nu wat voor jou geldt? Begin eens met iedere dag een kwartier eerder naar bed te gaan. Wanneer je merkt dat je in de ochtend uitgerust wakker wordt, dan heb je je nieuwe bedtijd gevonden.

2. Niet snoozen!

In de ochtend is je bed zo heerlijk warm en zacht en al helemaal in de winter ben je nog láng niet klaar om eruit te komen. Dit kun je beter wel doen. Je slaapritme begint weer wanneer je in slaap dommelt en je wekker onderbreekt dit steeds. Zo kom je toch gebroken je bed uit.

3. Start de dag met iets positiefs!

Begin je ochtend met iets leuks. Wat dat is, daar moet je zelf achter komen. Een goed begin is namelijk het halve werk, dus ga lekker naar de sportschool, mediteren of de krant lezen. Met iets leuks om de dag mee te starten, kom je in de ochtend beter je bed uit en start je de dag vol energie.

4. Zet je wekker op een ander tijdstip

Je slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten. Het zou dus zo kunnen zijn dat je net in een diepe slaap zit als je wekker gaat. Je zou eens kunnen proberen om je wekker 10 minuten eerder of later te zetten. Zo merk je vanzelf of je dan frisser wakker wordt of juist niet.

9 tips om uitgerust wakker te worden

5. Geen alcohol voor het slapengaan

Oké, in het weekend gaat dit wat moeilijker, maar probeer doordeweeks om geen alcohol te drinken net voordat je gaat slapen. Je slaapt vaak wel sneller in slaap, maar je slaapt véél onrustiger dan wanneer je die borrel gewoon overslaat. Met een borrel op kun je wel lang genoeg slapen, maar je wordt nog steeds doodmoe wakker.

6. Maak je hoofd leeg

Neem vooral je werk niet mee naar bed. Probeer je hoofd leeg te maken voor je je bed in duikt. Praat erover of schrijf het van je af. Zo kun je voorkomen dat je ‘s nachts nog droomt over die vergadering van de dag ervoor. Je zou immers moeten dromen over een tropische vakantie op een onbewoond eiland of over een date met die ene crush.

7. Ruim je kamer op

Volgens wetenschappers zorgt een rommelige kamer voor een slechtere slaap. Door al die kleren en boeken om je heen word je, zonder dat je het weet, onrustig. Dit kan zorgen voor een gebroken nacht. Daarnaast is het ook belangrijk om je beddengoed regelmatig te verschonen. Fris beddengoed zorgt voor een betere nacht.

8. Een te donkere kamer

Als je kamer te donker is wanneer je wekker gaat, dan kan dit juist tegenovergesteld werken. En nee, als al het licht van buiten naar binnen schijnt, slaap je natuurlijk ook niet lekker. Maar wanneer het te donker is, denkt je lichaam dat het nog midden in de nacht is en wil het nog doorslapen. Het is daarom niet verkeerd om een beetje licht door je gordijnen te laten schijnen.

9. Nee, geen telefoon!

Dit wist je natuurlijk allang, maar je moet toch echt afscheid gaan nemen van je telefoon in je bed. Nu hoor ik je denken; maar mijn wekker dan? Koop een wekker. Echt, want door zo laat nog op je telefoon te zitten, worden je hersenen weer wakker en dit is niet goed voor je slaapritme.

Met deze tips ben jij gegarandeerd het zonnetje in huis. Let er wel op dat het een routine is, dus dat je het ook moet blijven volhouden en niet na één keer opgeven. Anders heeft het natuurlijk geen zin. 

Wat ook belangrijk is voor een goede nachtrust is een goed bed. Wist je dat je bij Club 9 een complete boxspring kunt leasen? Lees hier hoe dit in zijn werk gaat.

Terug